Hyresmarknad Att vara hyresgäst Hyresbetalningar och utbetalningar

Att vara hyresgäst

 

Fråga: Får jag renovera själv?

Svar: Ja. Men Du får endast ut de pengar som finns disponibelt för respektive åtgärd golv, hall, tapeter etc. Detta oavsett om Dina kostnader överstiger vad som finns avsatt. Eventuella merkostnader får Du alltså stå för själv. När renoveringen är utförd ringer Du Östersundsbostäders kundtjänst tel. 063-14 04 00 och beställer en fondbesiktning. För att få tillbaka de pengar Du lagt ut måste Du lämna faktura eller kvitton till förvaltaren vid fondbesiktningen. Efter besiktning och godkännande av arbetet tar det ca 14 dagar tills Du får pengarna hem på en utbetalningsavi eller insatt på Ditt konto. Om Du har skuld till Östersundsbostäder kan Du inte nyttja fonden förrän skulden är reglerad.


Fråga: Får jag måla på tapeten?

Svar: Målning på tapeter tillåts ej


Fråga: Om jag vill byta golvmatta, vad gäller då?

Svar: Endast plastmattor på golven godkännes, ej schackrutiga mattor eller laminatgolv.


Fråga: Vilka lampor skall jag byta?

Svar: All belysning i lägenheten ansvarar hyresgästen för. Gäller alltså även lysrör, belysning i kyl o frys, ugn osv.


Fråga: Min tevebild är inte bra.

Svar: Du får ringa till det ansvariga tevebolaget i Din fastighet. Telefonnummer bör Du hitta i trapphuset eller i lägenhetsmappen.


Fråga: Jag vill renovera lägenheten via fonden.

Svar: Gå in under länken lägenhetsunderhåll.


Fråga: Vilka får stå på gästparkeringen?

Svar: Endast gäster till boende i området får använda denna parkering och då i max 24 timmar.